DE BALLAD OF JOHN EN MAY PANG    (deel 3)

John was nog steeds druk in de weer met advocaten, maar had gelukkig de lp 'Pussycats' van Nilson afgemaakt. Het werd de hoogste tijd om zelf weer een lp op te nemen. Hij begon May Pang wat stukjes van de lp, die uiteindelijk WALLS AND BRIDGES zou heten, voor te spelen. John had voor beide vrouwen een nummer gemaakt voor de lp. Het nummer voor Yoko was de ballad 'Bless you'. Voor May Pang schreef hij 'Surprise Surprise' (sweet bird of paradox). Verder had John het plan om een remake te maken van de Beatles-song 'Help'. Nadat John het plan had opgevat om een nieuwe lp op te nemen, wilde hij binnen twee weken al beginnen met de opnamen in de Record Plant Studio. Voor begeleiding riep John de hulp in van Jim Keltner (drums), Jesse Ed Davis (gitaar), Klaus Voormann (bas) en Nicky Hopkins (piano). Als technici werden Roy Cicala en Jimmy Lovine aangetrokken. Bij de  vorige opnamesessies van o.a. de Rock And Roll-lp was alles er erg rommelig aan toe gegaan. Dat wilde John nu vermijden. Voor de opnamen begonnen, moesten de songs klaar zijn zodat ze in de studio gerepeteerd konden worden. Als begindatum van de opnamen werd 17 juni geprikt. Alles was geregeld. De lp 'Pussycats' had nogal wat problemen opgeleverd, maar John was heel tevreden met het resultaat.

Harry wilde weer naar Los Angles, maar eerst moest nog wat papierwerk doorgenomen worden me de platenmaatschappy RCA in verband met de release van de lp. Slechts een paar dagen voor de eerste opnamedag kreeg John bericht van Al Coury (hoofd promotie van Capitol Records) dat de Phil Spector-banden van de 'Rock And Roll' lp terug gevonden waren. Er was maar liefst vijf maanden tevergeefs geprobeerd om de tapes van Phil terug te krijgen. Nu waren de tapes weer terug en kon de 'Rock And Roll lp uitgebracht worden. Er werd besloten om de tapes op te bergen en eerst de nieuwe lp van John uit te brengen. Op dezelfde dag dat het bericht was gekomen dat de tapes terecht waren, belde Ringo John op met de vraag of hij een song had voor zijn volgende lp. John zegde toe om met zijn groep een demo op te nemen voor hem. Die nacht droomde John en in zijn droom hoorde hij de vreemde woorden 'Ha, Bowakawa Pouse'. Hij schreef de woorden op en verwerkte ze twee dagen later in zijn droomsong '#9dream'.

17 juni 1974

De eerste opnamedag was aangebroken. John begroete de muziekanten en maakte direct duidelijk dat drank en drugs niet toegelaten zouden worden tijdens de sessies. Snel ging de groep aan het werk en begonnen  de repetities waarbij opviel hoe geconcentreerd John aan het werk was. De opnamen verliepen zeer voorspoedig. Na de opnamen was er zelfs nog tijd over om voor Ringo een demo van 'Goodnight Vienna' op te nemen. De versie van John zou op 3 november 1998 uitgebracht worden op de 'Anthology' cd-set. Eind juni waren de meeste opnemen achter de rug en ging iedereen tevreden naar huis terug. John ging in de studio verder met het afwerken van de songs. Toen hij met '#9 dream' bezig was, wilde hij graag een achtergrondkoor hebben. Om een of andere reden waren de ingehuurde achtergrondzangers en zangeressen niet op komen dagen.

Daar zat John dan. Hij wilde beslist twee vrouwelijke en twe mannelijke zangers hebben bij de song. Verder moest één man 'John Lennon' hijgen in de song. Toen John dat aan een man vroeg wilde deze dir beslist niet  doen. Als oplossing werd een wille keurige jongen en de vrouw van Roy Cicala gevraagd om te helpen bij de opnamen terwijl John de tweede stem zelf zou doen. Zo werd de song toch nog afgemaakt. Drie dagen na de sessie kwamen Cynthia en Julian weer langs bij John. Ze kwamen samen met Elton John en Tony King naar de studio toe. Diezelfde dag belde Paul op dat hij wilde langskomen. Er werd bij John thuis afgesproken en die avond stonden Paul en Linda voor de deur. Om de spanning een beetje te verminderen, besloot Paul om op de piano van John te gaan spelen. Terwijl Paul zat te zingen en te spelen stond John er een beetje opgelaten er bij. Hij liet niets aan Paul merken en glimlachte vriendelijk. Na twee uur vertrokken Paul en Linda weer. De volgende dag kreeg John weer bezoek van Mick Jagger. Mick vond het duidelijk heel gezellig bij John en kwam steeds vaker op bezoek. Als hij kwam nam hij een fles wijn mee en bestelden zij chinees eten omdat Mock daar zo gek op was. Na het eten werd dan nog vaak wat gespeeld en gezongen. De volgende dag stonden Elton John en Tony King voor de deur. John liet Elton war tracks horen van de 'Walls And Bridges' lp. "Ik zou graag willen dat je ook wat op deze lp wilt doen. Welk nummer zou je mee willen spelen?", vroeg John aan Elton. Na de nummers goed beluisterd te hebben, zei Elton dat hij graagop 'Whatever Gets You Thru The Night' mee wilde spelen. John vond het een vreemde keuze omdat het nummer in zijn ogen één van de minste songs was van de lp.

Elton vertelde John dat de song nummer één zou worden in de Amerikaanse Top 100. John moest hier erg om lachen. "Laten we een weddenschap aangaan. Als de plaat op nummer één komt, treed jij samen met mij live op"' zei Elton tegen John. John nam de weddenschap aan.

Een paar dagen later gingen ze 's avonds naar de studio en werd de piano track van 'Whatever Gets You Thru The Night' opgenomen.De zang moest nu nog opgenomen worden en het leek John een goed idee om dit samen met Elton te doen. Nadat de zang opgenomen was vroeg John of Elton ook de harmonie-zang op het nummer 'Suprise Surprise (Sweet Bird Of Paradox)' wilde zingen. Wie zegt er nu nee tegen een verzoek van John Lennon? Twee uur later was ook die song klaar.

HOME

< >