FENDER STRATOCASTER

Bekende electrische gitaar, zeer geliefd bij een groot publiek. George gebruikte deze gitaar voor het eerst voor het nummer "You're Going To Lose That Girl".

Later gebruikte hij hem voor het werk aan "nowhere Man" en Fixing A Hole". George aarzelde nogal bij de aanschaf  an Fender-gitaren, aangezien de populaire Shadows bekend waren om hun fender-geluid.

In 1967 schilderde George zijn Stratocaster in een psycedelic design. Goed te zien in de film "Magical Mystery Tour".

Nu nog anno 1996 speelt George op zijn Stratocaster. Zeker voor slidewerk haalt hij hem uit de kast zoals op "Free As A Bird".

 

EPIPHONE CASINO

Deze door Paul geïntroduceerde electrische gitaar gebruikte George vooral tijdens de 1966-concerten.

George heeft er tussen 1966 en 1969 verschillende gehad.

 

VOX CUSTOM GUITAR

Speciale beatles-uitgave gemaakt voor George door de leverancier van gitaarversterkers Vox. George gebruikte hem onder andere voor de film "Magical Mystey Tour" (I Am The Walrus Aerodrome)

 

 

FENDER TELECASTER

Deze gitaar werd speciaal voor George gemaakt en aangepast. De kleur is roze en bekend van de "Get Back-sessies". George speelt de "Let It Be-solo" op dit instrument.

 

GIBSON J 160 E

Een akoestische gitaar in de reeks. George kocht hem samen me John in de zomer van 1962. vanaf de song "Love Me Do' tot 1968 bleef de Gibson J 160 E de standaard akoestische gitaar van George en ook van John.

 

GIBSON J 200

Deze akoestische gitaar gebruikte George vanaf 1968 bij de opnamen van de Witte dubbelaar. George gebruikte hem tevens op "Abbey Road en op de drie dubbel solo album "All Things Must Pass".

 

GIBSON LES PAUL

Deze kersenrode electrische gitaar van het merk Gibson is een bijzondere. George kreeg de gitaar, genaamd Lucy, van niemand minder dan Eric Clapton.

Eric besloot de gitaar cadeau te geven aan George na de opnamen van het nummer "While My Guitar Wheeps" op 6 september 1968. Clapton speelde de solo op dit nummer. George haalde Clapton , die bekend stond  en staat als 's werelds beste leadgitaris, bij de band omdat hij dacht dat de 4 beatles in de moeilijke periode van 1968 dichter bij elkaar kwamen te staan.

De Gibson Les Paul gebruikte George zelf op verschillende van de Witte dubbelaar. Tevens gebruikte hij zijn Lucy voor het meeste solo-werk op de lp Abbey Road,  inclusief de solo van het nummer "The End", die hij deelde met John en Paul. Later werd de gitaar gestolen en naar verluidt getransporteerd naar Mexico.

 

LEERGIERIG

George Harrison staat bekend als een leergierig musicus. In 1965, midden in de hysterische Beatle mania-periode, begon hij zich te interesseren voor oosterse muziek en levenswijzen. Hij kocht een oosters instrument in London.

De sitar, een noord-indiaas tokkel-instrument, fascineerde hem. Hij wilde erop leren spelen en er alles over weten. Zo leergierig als hij was en door een groot doorzettings vermogen lukte het hem ook.

het eerste nummer waar George te horen is op zijn indiase instrument is "Norwegian Wood" van de lp Rubber Soul. Op het nummer was de sitar een herkenbaar punt. Op Anthology 2 is het nummer ook vertegenwoordigd in een speciale uitvoering, waarbij we George zijn sitar nog duidelijker kunnen beluisteren. In september/oktober 1966 man George zelfs les in India bij sitar vituoos Ravi Shankar en diens protegé

Shambu Das. De Indiërs waardeerden George om zijn talent en als mens. Wat sommige mensen als vervelende muziek ervaarden was voor George zijn uitlaatklep en zijn rust. Hij vond het mooi en rustgevend en liet dat merken ook. Ondanks kritiek uit de westerse wereld wilde hij de westerlingen kennis laten maken met de oosterse muziek en wetenschap.

Eigenlijk zijn hele loopbaan heeft George laten horen dat hij de oosterse  cultuur en muziek waardeerde van "Norwegian Wood" tot The Devil's Been Busy (Traveling Wilberrys vol.3)

Harrison over de sitar: Ik heb Ravi Shankar zien spelen in de Festival Hall. Ongeloofelijk! Zo geweldig. Moet je je voorstellen; alles wat je ooit in muziek groots hebt gevonden, dat wordt dan in één keer verwezelijkt. Overweldigend machtig vond ik het. Ik heb toen meteen ook een sitar gekocht. En ik probeerde er dan net zo bij te gaan zitten als Ravi Shankar. Met gekruiste benen op een kleedje. Maar dat hou ik geen tien minuten vol. Je benen gaan er van slapen. En als je dan probeert te staan, val je om. Het instrument is al moeilijk maar het zitten dat er bij hoort, helemaal.

,,Als je van muziek houdt, houd je ook van de mensen die muziek maken. Muziek doet je wat. het werkt je gevoelens op . Dat helpt je te houden van", aldus George Harrison.

 

Tekst: Marco Nicola  © 1997

HOME

<